গুৱাহাটী, ৩০ অক্টোবৰঃ অসমীয়া কেলেণ্ডাৰৰ মতে লক্ষ্মী পূৰ্ণিমা তিথিৰ পাছত অৰ্থাৎ অমাৱ্যসাত পোহৰৰ উৎসৱ দীপাৱলী পালন কৰে । (Diwali) দীপাৱলী উৎসৱ সকলোৰে জীৱনত পোহৰ বিলোৱাৰ আশাৰে উদ্ যাপন কৰে । প্ৰতি বছৰে শৰৎ কালৰ কাতি মাহৰ অমাৱ্যসাত তিথিত (Hindu) হিন্দু, জৈন, শিখ আৰু কিছু সংখ্যক বৌদ্ধ ধৰ্মৰ লোকেও পালন কৰা দেখিবলৈ পাওঁ। এই উৎসৱ অৰ্থাৎ দীপাৱলী উৎসৱে আন্ধকাৰৰ বিৰুদ্ধে পোহৰৰ অৰ্থাৎ বেয়াৰ বিৰুদ্ধে ভালৰ আৰু অজ্ঞানৰ বিৰুদ্ধে জ্ঞানৰ বিজয়ীৰ প্ৰতিনিধিত্ব কৰে ।
সম্প্ৰতি পোহৰৰ উৎসৱটিক কিছুমান জাতীয় সামগ্ৰীৰে পালন কৰাৰ বিপৰীতে বিদেশী বস্তুৰে পালন কৰি অহা দেখিবলৈ পাইছোঁ। ইয়াৰ মূলতঃ কাৰণটো হৈছে আধুনিকতাৰ প্ৰভাৱ। কিন্তু আধুনিকতাৰ প্ৰভাৱত জাতীয় সমাজৰ কিছুমান সম্পদ হেৰুৱাই পেলাইছে বুলি গণ্য কৰিব পাৰোঁ। যিবোৰ পৰৱৰ্তী সময়ত সংগ্ৰহালয়তে দেখিবলৈ পোৱাৰ আশংকা হৈছে। ইয়াৰ ভিতৰত অন্যতম হৈছে মাটিৰে নিৰ্মিত চাকি। আজিকালি বিলাসী জীৱন যাপন কৰা লোক সকলে পোহৰৰ উৎসৱৰ নামত স্থানীয় লোকে প্ৰস্তুত কৰা মাটি চাকিৰ সলনি বজাৰত সহজে উপলব্ধ হোৱা লাইটেৰে নিজৰ ঘৰখন সজাই তোলা দেখিবলৈ পাওঁ। কিন্তু মাটিৰে নিৰ্মিত চাকি এটা দুখীয়া পৰিয়ালৰ লোকৰ লগত সম্পূৰ্ণ ৰূপে জড়িত থাকে। কাৰণ তেওঁলোক এনেকুৱা ধৰণৰ উৎসৱ পাৰ্ৱনবোৰত মাটিৰে চাকি আদি প্ৰস্তুত কৰি বিক্ৰী কৰি দুই-এটাৰ উপাৰ্জন কৰি পৰিয়াল পোহ পাল কৰে। কিন্তু সাম্প্ৰতিক সময়ত মাটিৰে বনোৱা সেই চাকি প্ৰায় লুপ্তপায়।
কিয়নো আজি কালি ৰঙ-বিৰঙী ভাল পোৱা মানুহবোৰে নিজৰ ঘৰত চাকি বহুত কমেই ব্যৱহাৰ কৰে। কাৰণ চাকিটোত মাত্ৰ এটা ৰঙে উপলব্ধ হয়। কিন্তু বিদেশী কোম্পানীৰ লাইটবোৰত বহু ধৰণৰ ৰঙ পায়। সেয়ে মানুহে সেইবোৰ অধিক ভাল পায়। যাৰ বাবে তেওঁলোকে লাইট ক্ৰয় কৰা অধিক পছন্দ কৰে। কিন্তু ভগৱান বিষ্ণুৰ ৰাম অৱতাৰৰ সময়ত যেতিয়া ৰাৱণক বধ কৰাৰ পাছত মাতা সীতাক উদ্ধাৰ কৰি নিজৰ ৰাজ্যলৈ উভতিছিল, তেতিয়া ভগৱান শ্ৰীৰামচন্দ্ৰক আদৰিবলৈ চাকি জ্বলাছিল বুলি কোৱা হয়। কিয়নো সেইদিনা আছিল শৰৎ কালৰ অমাৱ্যসাৰ ৰাতি। অযোধ্যাৰ লগতে সমগ্ৰ পৃথিৱীৰ ৰাইজে শ্ৰীৰামচন্দ্ৰৰ নিজ ৰাজ্য গমনত অসুবিধা নহয়। সেইদিনাৰ পৰা শৰৎ কালৰ অমাৱ্যসাক পোহৰৰ উৎসৱ দিপাৱলী নামেৰে পালন কৰি আহিছে বুলি সমাজ তাত্ত্বিকসকলে গণ্য কৰি আহিছে। দিপাৱলী এক বিজয়ৰ উৎসৱ বুলিও কোৱা হয়। কিন্তু সাম্প্ৰতিক সময়ত দিপাৱলী ব্যৱসায়িক ভিত্তিত পালন কৰিছে বুলি গণ্য কৰিব পাৰোঁ। কিয়নো দিপাৱলী অহাৰ লগে লগে ব্যৱসায়িক সকলে বিদেশৰ পৰা ৰঙীন লাইট আমদানি কৰে।
যিহেতু একবিংশ শতিকাৰ লোকে সেই ৰঙীন লাইট পছন্দ কৰে। কিন্তু সেই ৰঙীন লাইটে নিজৰ দেশৰ ওপৰত অৰ্থনৈতিক প্ৰভাৱ পেলায় বুলি ক’ব পাৰি। তদুপৰি দৰিদ্ৰতা সংখ্যা বৃদ্ধি পায়। কিয়নো সেই লাইটবোৰ ভাৰতৰ বহিঃ দেশৰ পৰা আমদানি কৰিব লাগে। চাকি বন্তি বা মাটিৰ পাত্ৰ এজন অভিজাত শ্ৰেণীৰ লোকে নিৰ্মাণ নকৰে। এটা দৰিদ্ৰৰ লগতে এটা বিশেষ শ্ৰেণীৰ লোকেহে নিৰ্মাণ কৰে। আমি ভাৰতৰ অৰ্থনৈতিক উন্নয়ন আৰু দৰিদ্ৰ নিৰ্মূল কৰিবলৈ চীন দেশৰ লাইটতকৈ নিজৰ জাতীয় লোকে কষ্টেৰে বনোৱা চাকিৰে পোহৰৰ উৎসৱ দিপাৱলীক পালন কৰিব লাগে বুলি ভাৱোঁ। কিয়নো চীনত নিৰ্মিত ৰঙীন লাইটৰ পোহৰতকৈ আমাৰ জাতীয় লোকে বনোৱা চাকি বন্তিৰ পোহৰ সৰ্বাধিক শক্তিশালী। এইকাৰণে শক্তিশালী সেই চাকিৰ পোহৰ বিজয়ৰ প্ৰতীক। চাকি এক সম্প্ৰীতিৰ বান্ধোন। তদুপৰি চাকি- বন্তি সৎ কৰ্মৰ সাক্ষীস্বৰূপা। আমি মাটিৰে নিৰ্মিত চাকি জ্বলাই প্ৰকৃত পোহৰৰ উৎসৱ পালন কৰোঁ আহক, তেতিয়া আমাৰ সংস্কৃতিৰ ৰক্ষা হ’ব। তদুপৰি নৱপ্ৰজন্মক আদৰ্শবোৰ দেখুৱাব পাৰিম। সেয়ে এইবাৰ ৰঙীন পৃথিৱীখনৰ ৰঙীন লাইটতকৈ জাতীয় লোকে মাটিৰে বনোৱা চাকি-বন্তিক প্ৰজ্বলিত কৰি পোহৰৰ উৎসৱ পালন কৰক।
লেখক: ভাস্কৰজ্যোতি কুটুম (Bhaskarjyoti Kutum)