ইউটিউবত ছবিখনৰ ট্ৰেইলাৰ চোৱাৰ পিছত বিতৰ্কই আবৰি ধৰিছে। পৰিচালক সুদীপ্ত সেনৰ ‘দ্য কেৰেলা ষ্ট’ৰী’য়ে মুক্তিৰ পিছতে আলোড়নৰ সৃষ্টি কৰে। কোনোবাই ছবিখনক সমৰ্থন কৰিছে, কোনোবা ইয়াৰ বিৰোধী।
কিন্তু এই ছবিখনত কি আছে? ছবিখনক লৈ ইমান বিতৰ্ক কিয়? বহুতে কয় যে আদা শৰ্মাৰ ‘কেৰালা ষ্ট’ৰী’য়ে বিবেক অগ্নিহোত্ৰীৰ ‘দ্য কাশ্মীৰ ফাইলছ’ক ছাঁ পেলাইছে।
ছবিখনৰ মূল চিত্ৰনাট্য যিটো বিষয়ৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি গঢ় লৈ উঠিছে সেয়া নিঃসন্দেহে বিতৰ্কিত। এই ছবিখনত ইছলামে হিন্দু নাৰীৰ ওপৰত কৰা আগ্ৰাসনৰ কাহিনী চিত্ৰিত কৰা হৈছে। ধৰ্মীয় সাম্প্ৰদায়িকতাত বিতৰ্ক তীব্ৰতৰ হৈ পৰিছে।
ছবিখনৰ কেন্দ্ৰীয় চৰিত্ৰ হৈছে শালিনী উন্নিকৃষ্ণন। হিন্দু ছোৱালীজনী হৈ পৰে ফাতেমা। অৰ্থাৎ তেওঁৰ ধৰ্ম সলনি হয়। পৰিচালক সুদীপ্তাই পৰিকল্পিতভাৱে ‘ফান্দ’ পাবলৈ শালিনী ফাতিমা বনোৱাৰ কাহিনী দেখুৱাইছে।
কেৱল হিন্দুৰ পৰা মুছলমানলৈ ধৰ্মান্তৰিত হোৱাই নহয়, এই ধৰ্ম পৰিৱৰ্তনে শালিনীৰ জীৱনলৈও কঢ়িয়াই আনিছিল চৰম দুৰ্ভাগ্য। ছিৰিয়াৰ এটা উগ্ৰপন্থী সংগঠনত যোগদান কৰিবলৈ বাধ্য হয়। এগৰাকী ধৰ্মান্তৰিত নাৰীৰ অসহায় সংগ্ৰামক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই ‘দ্য কেৰেলা ষ্ট’ৰী’ আবদ্ধ।
কেৱল হিন্দুই নহয়, খ্ৰীষ্টান মহিলাসকলেও কেৰালাত ধৰ্মান্তৰকৰণৰ ‘ফান্দ’ত ভৰি দি বিধ্বংসী ৰূপ ধাৰণ কৰে ছবিখনত। ছবিখনৰ ট্ৰেইলাৰত দাবী কৰা হৈছে যে কেৰালাৰ ৩২ হাজাৰ মহিলাই নিজৰ ইচ্ছাৰ বিৰুদ্ধে ধৰ্মান্তৰিত হ’বলৈ বাধ্য হৈছিল।
পৰিচালকৰ ভাষাত “মই কেতিয়াও কোৱা নাছিলো যে কেৰালাত ধৰ্মান্তৰিত হোৱা সকলো ছোৱালীয়ে আইছিছত যোগদান কৰিছে।” মোৰ প্ৰশ্ন হ’ল, ছোৱালীবোৰৰ আচলতে মৃত্যু কেনেকৈ হ’ব?” পৰিচালকে দাবী কৰে যে কেৰালাত ধৰ্মান্তৰকৰণৰ চাৰিওফালে এক নিষ্ঠুৰ আৰু কৰুণ চক্ৰ চলি আছে।
তিনিগৰাকী মহিলাৰ বিষয়ে ‘দ্য কেৰেলা ষ্ট’ৰী’। পৰিচালক সুদীপ্তই দাবী কৰিছে যে তেওঁ এই চিত্ৰনাট্যখন সঁচা ঘটনাৰ আধাৰত অভিযোজিত কৰিছে। এই ছবিখনত যাৰ কাহিনী দেখুওৱা হৈছে তেওঁ কয়, “তেওঁলোকৰ এজন এতিয়াও আফগানিস্তানৰ জেলত আছে।” আন এজনে আত্মহত্যা কৰিলে, তেওঁৰ পিতৃ-মাতৃ বিচাৰৰ বাবে অপেক্ষা কৰি আছে। আন এগৰাকী ছোৱালীক এতিয়া ওৰণি লৈ বাৰে বাৰে ধৰ্ষণ কৰা হৈছে।”
ইতিমধ্যে এই ছবিখন মধ্যপ্ৰদেশৰ বিজেপি চৰকাৰে কৰমুক্ত ঘোষণা কৰিছে। কেইবাখনো ৰাজ্যৰ বিজেপি নেতাই হিন্দু মহিলাক একত্ৰিত কৰি ছবিখন দেখুৱাইছে। দাবী কৰা হৈছে যে ‘কেৰালা কাহিনী’ত সমগ্ৰ ভাৰতৰ সমস্যাৰ কথা কোৱা হৈছে।
বিজেপি শাসিত কৰ্ণাটকত নিৰ্বাচনৰ সম্ভাৱনা। তাত নিৰ্বাচনৰ প্ৰচাৰ চলাই থাকোঁতে প্ৰধানমন্ত্ৰী নৰেন্দ্ৰ মোদীয়ে খোদ সুদীপ্তৰ ছবিখনৰ কথা প্ৰকাশ কৰিছে। মোদীয়ে দাবী কৰিছে যে এই ছবিখনে সমাজত সন্ত্ৰাসবাদৰ মুখা খুলিব।
এই ফালে ইমান বিতৰ্কৰ বিষয় হৈ পৰা বাওঁপন্থী শাসিত ৰাজ্য কেৰালাত ছবিখন নিষিদ্ধ কৰাৰ দাবী উত্থাপন হৈছিল। অৱশেষত প্ৰাপ্তবয়স্কৰ বাবে ক্লিয়াৰেন্সৰ অনুমতি দিয়া হৈছে। মুখ্যমন্ত্ৰী পিনাৰায়ী বিজয়নে স্পষ্টকৈ কয় যে, “সাম্প্ৰদায়িক হিংসা বিয়পাবলৈ ইচ্ছাকৃতভাৱে এনে ছবি নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল।”
চিপিএম, কংগ্ৰেছৰ দৰে বিজেপি বিৰোধী দলসমূহে একেলগে ছবিখনক ‘প্ৰচাৰ’ বা ‘ৰাজনৈতিক অপপ্ৰচাৰ’ বুলি অভিহিত কৰিছে। সংঘ পৰিয়াললৈও আঙুলি টোৱাইছে।
মুক্তিৰ পূৰ্বে ছবিখনৰ পৰা কমেও ১০টা দৃশ্য কাটিবলগীয়া হৈছিল। চেন্সৰ ব’ৰ্ডে কটালে ‘কেৰালা ষ্ট’ৰী’। কেৰালাৰ প্ৰাক্তন মুখ্যমন্ত্ৰী ভি এছ অচুথানন্দৰ সাক্ষাৎকাৰৰ অংশও বাদ দিয়া হৈছে।
কেইবাটাও দৃশ্যত হিন্দু দেৱ-দেৱীৰ সৈতে সংলাপ হৈছিল। গতিকে সেই সকলোবোৰ দৃশ্য বাদ দিয়া হৈছে। ছবিখনত এটা সংলাপ আছিল, য’ত লিখা আছিল ‘ভাৰতীয় কমিউনিষ্ট দুমুখীয়া’। এই সংলাপত ‘ভাৰতীয়’ শব্দটো বাদ দিয়া হৈছে।
‘দ্য কেৰেলা ষ্ট’ৰী’ৰ এটা দৃশ্যত প্ৰাক্তন মুখ্যমন্ত্ৰীগৰাকীয়ে কয় যে, ‘অহা দুটা দশকত এই ৰাজ্যখন মুছলমান প্ৰধান ৰাজ্যত পৰিণত হ’ব’। বিতৰ্কিত সংলাপৰ বাবে এই সমগ্ৰ দৃশ্যটো বাদ দিয়া হৈছিল।
ছ’চিয়েল মিডিয়াত এই বিতৰ্কৰ বিষয়ে মুকলিকৈ ক’লে ছবিখনৰ নায়িকা আদাই। বিতৰ্কক ইন্ধন যোগোৱা সমালোচকসকলৰ প্ৰতি তেওঁৰ আবেদন প্ৰথমে ছবিখন চাব লাগে। তাৰ পিছত তাৰ ওপৰত মন্তব্য কৰক। আদাই নিজৰ অভিজ্ঞতাৰ ভিত্তিত এটা মতামত গঠন কৰিবলৈ ক’লে।
বহুতে কয় যে সুদীপ্তৰ এই ছবিখনে ভাৰতৰ শেহতীয়া ৰাজনৈতিক জলবায়ুত বিতৰ্কক ইন্ধন যোগাইছে। নিৰ্বাচনৰ প্ৰাকমুহূৰ্তত বিজেপিয়েও ছবিখনৰ ওপৰত মন্তব্য কৰিছে৷